Spørsmål og svar
Søk
Periodisering av overført ferie og fleksibel arbeidstid
13. desember 2022GKRS har mottatt en henvendelse med spørsmål om periodisering av overført ferie og fleksibel arbeidstid. Det følger av rammeverk for kommuneregnskapet at lønn og andre godtgjørelser skal utgiftsføres på transaksjonstidspunktet, dvs. når den ansatte har levert de ytelsene som vedkommende er forpliktet til i henhold til arbeidsavtalen. GKRS’ vurdering er at utnyttelse av den fleksibilitet i avvikling av arbeidstiden, som er en regulert del av lønnssystemet i kommunene, ikke har regnskapsmessig betydning for hvorvidt en ansatt har levert de ytelsene som vedkommende er forpliktet til i henhold til arbeidsavtalen. Rammeverkets drøftelse av tidspunkt for regnskapsføring av lønn og godtgjørelser tilsier derfor ikke at denne type avvik fra normal arbeidstid skal periodiseres i kommuneregnskapet.
Les merSkille mellom vedlikehold og påkostning ved ledningsfornyelse
29. september 2021GKRS har mottatt en henvendelse fra Norsk Vann om forståelsen av KRS nr. 4 knyttet til skillet mellom vedlikehold og påkostning ved ledningsfornyelse, herunder om en uttalelse fra GKRS i 2008 fremdeles kan legges til grunn. GKRS legger til grunn at gjeldende lov, forskrift og standarder innebærer at tiltak som vurderes som vedlikehold føres i driftsregnskapet, mens tiltak som vurderes som påkostning skal føres i investeringsregnskapet. Med påkostning forstås utgifter til tiltak som fører et varig driftsmiddel til en annen stand, eller bedre standard enn det var i da det opprinnelig ble anskaffet av kommunen. GKRS kan imidlertid ikke gjøre en konkret vurdering av hvilke tiltak knyttet til ledningsnett for vann og avløp som vil regnes som henholdsvis vedlikehold og påkostning. Det må gjøres en konkret vurdering av det enkelte tiltak. Vurderingen gjøres med bakgrunn i de momenter som er omtalt i standarden og veiledningen, og vil ofte innebære skjønnsmessige vurderinger.
Les merTilleggsskatt og tilbakebetaling av merverdiavgiftskompensasjon
18. desember 2016Som følge av ny skatteforvaltningslov innføres det tilleggsskatt på merverdiavgiftskompensasjonsområdet fra 2017. Fagkomiteen har vurdert hvorvidt tilleggsskatt skal føres i drifts- eller investeringsregnskapet. Tilleggsskatt skal etter fagkomiteens vurdering utgiftsføres i driftsregnskapet. Det vises bl.a. til at erstatning for feil anvendelse av anskaffelsesreglene iht. KRS 2 vil være en driftsutgift.
Fagkomiteen har også vurdert regnskapsføring av tilbakebetaling av feilaktig mottatt kompensasjon. Fagkomiteen kom til at slik tilbakebetaling representerer en feil i tidligere års regnskap, da det ved opprinnelig inntektsføring av kompensasjonen var gjort en feilaktig vurdering av en inntekt. Tilbakebetalingen regnskapsføres derfor som retting av tidligere års feil, dvs. som en vanlig transaksjon. Det innebærer bl.a. at tilbakebetaling av momskompensasjon knyttet til investeringer, utgiftsføres i investeringsregnskapet.
Les merAktivering av nye fylkesveier – presisering
25. januar 2011I etterkant av uttalelsen av 17.12.2010 om aktivering av nye fylkesveier i fylkeskommunenes regnskaper, har GKRS blitt kjent med at det i tilknytning til enkelte av de veiene som ble overdratt forelå forskotteringer både fra andre og fra fylkeskommunene selv. Fagkomiteen i GKRS har derfor sett det som nødvendig å presisere at de veiene dette gjelder skal aktiveres tilsvarende gjenstående tilbakebetalingsforpliktelse, siden dette i realiteten representerer en anskaffelseskost for fylkeskommunene ved overtakelsen av veiene.
Les merAktivering av nye fylkesveier i fylkeskommunenes regnskap
22. desember 2010Som en følge av at fylkeskommunene overtok ansvaret for store deler av riksveinettet 1. januar 2010, overtok de også eierskapet til disse veiene. Veiene må følgelig aktiveres i fylkeskommunenes balanseregnskap. GKRS har vurdert hvilke verdier som skal legges til grunn ved aktiveringen. GKRS vurdering er at det er stor usikkerhet knyttet til verdsettelsen av disse veiene og de konsekvenser verdsettelse av disse veiene kan ha for fylkeskommunenes økonomi. Av den grunn anbefaler GKRS at de fylkesveiene, med tilhørende anlegg, som ble overført fra staten 1. januar 2010, aktiveres i fylkeskommunenes balanser uten verdsettelse, dvs. til kroner 0,-.
Les merVederlagsfri overdragelse av kommunal eiendom
22. desember 2010Dersom kommunen yter tilskudd i form av vederlagsfri overdragelse av anleggsmidler til tilskuddsmottaker, skal transaksjonen dekomponeres i en salgstransaksjon og en tilskuddstransaksjon. Fagkomiteen har på forespørsel fra en kommune vurdert hvilke verdier som skal legges til grunn ved slik regnskapsføring. GKRS vurdering er at tilskudd gitt i form av vederlagsfri overdragelse av anleggsmidler skal regnskapsføres til virkelig verdi på overdragelsestidspunktet.
Les merTap på og omgjøring av sosiale utlån
5. mai 2010GKRS har i brev av 5. mai 2010 svart henvendelse fra Hedmark Revisjon IKS om regnskapsføring av tap på sosiale utlån og omgjøring av sosiale utlån til sosiale bidrag. GKRS uttaler at tap på sosiale utlån ikke skal regnskapsføres i drifts- eller investeringsregnskapet, men direkte mot egenkapitalen (kapitalkonto). Det samme gjelder som hovedregel også ved omgjøring av sosiale utlån til sosiale bidrag.
Les merBudsjettering og regnskapsføring av investeringer
5. mai 2010Kommunal- og regionaldepartementet uttaler i et brev til Norges Kommunerevisorforbund av 7. april 2010 blant annet at investeringsbudsjettet og -regnskapet er ettårig og ikke årsuavhengig og at begrepene udekket og udisponert i investeringsregnskapet gjelder differansen mellom samlet tilgang og bruk av midler, og ikke avvik på de enkelte investeringsrammer eller -prosjekter.
Les merSkillet mellom vedlikehold og påkostning
7. mai 2008GKRS har i brev av 24. april 2008 svart på henvendelse fra Norsk Vann BA om forståelsen av skillet mellom vedlikehold og påkostning i KRS nr. 4 (F).
Les merBeregning av minste tillatte låneavdrag
10. desember 2007Kommunal- og regionaldepartementet har i brev av 25.09.2007 svart på henvendelser fra GKRS og Norges Kommunerevisorforbund om forståelsen av bestemmelsen i kommuneloven § 50 nr. 7 om beregning av minste tillatte låneavdrag.
Les mer