Foreningen for god kommunal regnskapsskikk (GKRS) ble stiftet 1. november av foreningens medlemmer, Kommunal- og regionaldepartementet (KRD), Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon (KS), Norges Kemner og Kommuneøkonomers forbund (NKK) og Norges Kommunerevisorforbund (NKRF). Senere har også Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet kommet med som medlem.
Bakgrunnen for etableringen av GKRS var at økonomibestemmelsene i kommuneloven som trådte i kraft 1. januar 2001 blant annet innebar at de relativt detaljerte budsjett- og regnskapsforskriftene for kommunene ble erstattet av et mer ramme- og prinsipporientert regelverk. GKRS ble etablert som et uavhengig organ med representanter både fra staten og kommunesektoren som innenfor dette regelverket skal fastsette standarder for god kommunal regnskapsskikk.
GKRS har til nå utgitt ni foreløpige og endelige kommunale regnskapsstandarder og flere notater. Det første høringsutkastet til en kommunal regnskapsstandard kom i november 2001. En milepæl ble nådd i juni 2005, da KRS nr. 1 og KRS nr. 2 ble fastsatt som endelige kommunale regnskapsstandarder. I oktober i år, ble også KRS nr. 5 fastsatt som endelig standard. Et annet viktig arbeide som har pågått siden etableringen av foreningen har vært arbeidet med grunnleggende prinsipper i kommuneregnskapet. Tre delnotater fra dette arbeidet ble utgitt i 2004 og 2006. Oppdaterte versjoner av disse notatene og notatet “Kommuneregnskapet – Rammverk og grunnleggende prinsipper” ble sendt på høring i juni i år.