Nedenfor kan du lese om sakene som ble behandlet av fagkomiteen i GKRS 2. og 3. september 2014.
Innhold i regnskapsskjemaene
Fagkomiteen jobbet videre med et notat om regnskapsskjemaene. Notatet skal øke forståelsen for de ulike regnskapsskjemaene. Videre skal notatet gi veiledning til avgrensningen mellom henholdsvis regnskapsskjema 1A og 1B og regnskapsskjema 2A og 2B.
Kommunene har relativt stor frihet i oppbyggingen av budsjettoppstillingene, så lenge minimumskravene i forskriften opprettholdes. Siden regnskapet skal settes opp på samme detaljeringsnivå som budsjettet, vil de samme frihetene også gjelde for regnskapsoppstillingene.
Interkommunale samarbeid
Fagkomiteen gjennomgangen av utkast til standard. De regnskapsmessige utfordringene er i hovedsak knyttet til overføring av anleggsmidler fra deltakerkommunene til interkommunale samarbeid. Standarden vil for øvrig også omhandle uttreden fra samarbeid, regnskapsavleggelse i samarbeid, avvikling av samarbeid og underskuddsdekning.
Det ble besluttet at standarden ikke skal ta for seg samkommuner, da denne samarbeidsformen vurderes som lite aktuell i praksis.
Investeringsregnskapet
Fagkomiteen drøftet hvilke problemstillinger som skulle behandles i et notat/standard om investeringsregnskapet. Fagkomiteen er av den oppfatning at de praktiske problemstillingene knyttet til investeringsregnskapet, herunder praktiseringen av departementets veileder om budsjettering av investering og avslutning av investeringsregnskapet, i all hovedsak er knyttet til budsjettet.
Fagkomiteen konkluderte med at det bør ventes en tid før det gjøres noe mer arbeid med investeringsregnskapet fra GKRS’ side, og anbefalte at investeringsregnskapet tas av prioriteringslista for 2014. Styret sluttet seg til dette i sitt møte 18. september.
Formidlingslån
Fagkomiteen jobbet videre med en utdyping av notatets omtale av tap på formidlingslån. Det er særskilt regnskapsføringen i de tilfeller det foretas tapsdeling med Husbanken som trenger nærmere regulering. Dagens startlånsordning har andre måter å fordele tap på enn andre typer formidlingslån, f.eks. etableringslån fra etter 1996. Hvordan tapsfordelingen beregnes, påvirker imidlertid ikke prinsippene for den regnskapsmessige håndteringen. Et særskilt spørsmål som ble diskutert var om betalingen av kommunens tapsandel til Husbanken kan dekkes av mottatte avdrag på formidlingslån, herunder om man kan bruke innestående på avdragsfond til å dekke denne utgiften.
Gjennomgang av KRS nr. 2 Anskaffelseskost og opptakskost for balanseposter
Det foretas en gjennomgang av KRS nr. 2, med unntak av de delene av standarden som ble endret som følge av KRS nr. 11.
Fagkomiteen drøftet spesielt om adgangen til aktivering av renter skal opprettholdes som en kan-bestemmelse, gjøres obligatorisk eller oppheves. Fagkomiteen var enige om å opprettholde kan-regelen, men at spørsmålet reises i høringsrunden.
Videre er det spesielt spørsmål om hvor mye indirekte utgifter som kan tas med i anskaffelseskost som vil bli drøftet.