Fagkomiteen behandlet i møte den 9. og 10. juni 2009 flere saker. Nedenfor gis en kort omtale av de enkelte sakene.
Akkumulert premieavvik for kommunene
GKRS hadde fått oversendt en henvendelse fra en revisjonsvirksomhet, hvor det var påpekt et problem med stadig økende akkumulert premieavvik i kommuneregnskapene som følge av at de årlige regnskapsførte pensjonskostnadene har vært betydelig mindre enn faktisk betalte pensjonspremier. Misforholdet kan også ha likviditetsmessige konsekvenser for kommunene.
Fagkomiteen tok saken til orientering.
KRS nr. 3 Avdrag på lån
Fagkomiteen begynte arbeidet med å gjennomgå KRS nr. 3, gjennom å behandle et problemnotat. Det er flere forhold i standarden som gjør at denne bør underlegges en fullstendig gjennomgang. Problemnotatet gir oversikt over regelverk og annet materiale knyttet til regnskapsføring av avdrag på lån, drøfter aktuelle problemstillinger, og utgjør fagkomiteens bestilling til utredningsarbeidet.
Fagkomiteen ønsker at utredningsarbeidet bl.a. skal drøfte følgende problemstillinger:
• Når avdrag skal/kan føres i investeringsregnskapet
• Ikke-betalt del av minimumsavdrag
• Lån til videre utlån (formidlingslån) og forskottering
• Refinansiering
• Regnskapsføring av låneopptak
• Lånefond
Grunnleggende prinsipper i kommuneregnskapet
Store deler av møtet var viet fortsatt arbeid med notatene om grunnleggende prinsipper i kommuneregnskapet. Drøftingene var i sin helhet viet anordningsprinsippet, herunder gjennomgang av notatet om tidspunkt for regnskapsføring av utgifter, utbetalinger og tap.
Fagkomiteens drøfting av anordningsprinsippet bygger på en forståelse av prinsippet hvor gjennomført transaksjon er hovedregelen for når regnskapsføring i bevilgningsregnskapet skal foretas. Regnskapsføring før dette tidspunktet må begrunnes i at det er rimelig sikkert at transaksjonen vil bli gjennomført, at den kan måles med tilstrekkelig sikkerhet og at eventuelt tilknyttet aktivitet/periode er gjennomført/inntruffet.
Kjøp av varer og tjenester, lønn, herunder spesielt sluttvederlag og pensjon, renteutgifter, kjøp av anleggsmidler, tap ved salg av omløpsmidler og tilskudd til andre, var blant de regnskapspostene som spesielt ble drøftet opp mot disse kriteriene.