Fagkomiteen i GKRS hadde møte 15. og 16. oktober. Nedenfor gis en kort oversikt over sentrale saker som ble behandlet.
Grunnleggende prinsipper i kommuneregnskapet
Det meste av møtet ble viet behandling av utkast til notat om grunnleggende prinsipper i kommuneregnskapet. Notatet skal beskrive målsettinger og underliggende forutsetninger for kommuneregnskapet, samt de grunnleggende kommunale regnskapsprinsippene. Dette notatet inngår sammen med notatene om grunnleggende sammenhenger i kommuneregnskapet, tidspunkt for regnskapsføring av inntekter, innbetalinger og gevinst og tidspunkt for regnskapsføring av utgifter, utbetaling og tap, i en serie notater som beskriver det kommunale regnskapssystemet.
Målsettingen med disse notatene er å skape en bedre forståelse for kommuneregnskapet, og derigjennom skape et grunnlag for utvikling av KRS’er, notater og andre uttalelser, samt tolkning av disse.
Notatet drøfter følgende hovedpunkter knyttet til det kommunale regnskapssystemet
• Underliggende forutsetninger
Kommuneregnskapet bygger på målene for kommunenes virksomhet, og de forutsetninger eller prinsipper som ligger til grunn for økonomibestemmelsene i kommuneloven, herunder det finansielle ansvarsprinsipp og formuesbevaringsprinsippet.
• Finansielt orientert regnskapssystem
Beskriver det faglige fundamentet for kommuneregnskapet, viktige kvalitetskrav, hvorfor kommunene har et finansielt orientert regnskapssystem og hvilke muligheter og begrensninger som ligger i systemet.
• Grunnleggende regnskapsprinsipper
De grunnleggende regnskapsprinsippene i kommuneregnskapet følger av kommuneloven og regnskapsforskriften, enten eksplisitt eller implisitt gjennom de regler som er gitt. Notatet beskriver innholdet i hvert enkelt av prinsippene. I utkastet til notat var det lagt til grunn følgende grunnleggende kommunale regnskapsprinsipper:
1) Arbeidskapitalprinsippet
2) Bruttoprinsippet
3) Anordningsprinsippet
4) Beste estimat
5) Forsiktighetsprinsippet
6) God kommunal regnskapsskikk
Av viktige temaer som ble drøftet i fagkomiteen nevnes spesielt forståelsen av anordningsprinsippet. Hvordan skal det forstås at ”alle kjente utgifter og inntekter i året skal tas med i årsregnskapet for vedkommende år”? Et annet sentralt drøftingstema var hvor stort skjønnsområde den rettslige standarden god kommunal regnskapsskikk åpner for det standardsettende organet GKRS.
Basert på fagkomiteens drøftinger i dette og senere møter, kan det bli endringer på flere punkter i notatet. Notatet vil trolig bli sendt på høring i løpet av våren 2009.