Her gis en kort omtale av sakene som ble behandlet i fagkomiteens møte 19. januar 2011.
Gjennomgang av KRS nr. 3 Avdrag på lån
GKRS legger opp til å utvide virkeområdet for KRS nr. 3 fra å dreie seg om når avdrag på lån skal regnskapsføres i investeringsregnskapet til å omhandle flere aspekter ved regnskapsføringen knyttet til kommunens innlån. Standarden vil også omhandle bruk av lånefond, og fagkomiteen drøftet spesielt lånefond i møtet i januar. Det er spesielt problemstillinger knyttet til beregning og regnskapsføring av minimumsavdrag ved bruk av lånefond som vil bli drøftet i standarden.
Notater om grunnleggende prinsipper i kommuneregnskapet – gjennomgang av mottatte høringsuttalelser
I juni 2010 sendte GKRS fire notater om grunnleggende prinsipper i kommuneregnskapet på høring. Det ble mottatt 17 høringssvar, hvorav 14 med materielle merknader. Foreningen er fornøyd med responsen fra høringsinstansene og ser at det kan være innspill i høringssvarene som kan bidra til å gjøre beskrivelsen av det kommunale regnskapssystemet bedre. Fagkomiteen begynte gjennomgangen av de innkomne høringssvarene i januar og vil fortsette med dette arbeidet i de kommende møtene.
Aktivering av fylkesveger – presisering vedrørende forskottering
GKRS publiserte i desember 2010 en uttalelse om aktivering av fylkesveier overført fra staten til fylkeskommunene i forbindelse med oppgavereformen i 2010. I etterkant har foreningen fått henvendelser om at det i tilknytning til noen fylkesveier var foretatt forskotteringer, både av andre og av fylkeskommunene selv. Fagkomiteen fant det derfor nødvendig å presisere at fylkeskommunene for disse veiene i realiteten har en anskaffelseskost som bør aktiveres tilsvarende gjenstående tilbakebetalingsforpliktelse per 1. januar 2010. Presiseringen ble gitt i en egen uttalelse av 25.01.11.
Digitalisering av kinoer
Mange kinoer i Norge er med i et prosjekt for digitalisering av kinoene. Det er snakk om en avtale mellom tre parter, hvor kommunen skal dekke en andel av utgiftene. Det ligger også forpliktelser som må anses som lån for kommunen. Regnskapsføringen vil avhenge av hvem som er å anse som reelle eiere av de aktuelle anleggene. Dersom kommunen anses som medeier i anlegget, aktiveres kommunens andel av utgiftene. Dersom kommunen er å anse som reell eier av hele anlegget aktiveres anskaffelseskost for hele anlegget og avtalepartenes andeler inntektsføres som tilskudd. Faktum i saken var imidlertid ikke tilstrekkelig klargjort for at fagkomiteen kunne trekke en konklusjon på regnskapsføringen.
Utdeling fra aksjeselskaper
GKRS har fått henvendelser fra flere kommuner med spørsmål om regnskapsføring av utdeling fra aksjeselskaper. I tillegg er saken aktualisert bl.a. gjennom en artikkel i Kommunerevisoren og en pågående lovlighetskontroll. GKRS vurderer å utarbeide et notat om regnskapsføring av utdelinger fra aksjeselskaper.