Fagkomiteens møte den 2. og 3. september 2009 var i hovedsak viet arbeidet med notater om grunnleggende prinsipper i kommuneregnskapet. Nedenfor gis en kort omtale av sakene som ble behandlet.
Grunnleggende prinsipper i kommuneregnskapet
Fagkomiteen fortsatte gjennomgangen av notatet om tidspunkt for regnskapsføring av utgifter, som ble startet på møtet i juni. Fagkomiteen gikk også gjennom notatet om grunnleggende sammenhenger i kommuneregnskapet.
Gjennomgangen av notatene om tidspunkt for regnskapsføring av henholdsvis utgifter og inntekter, er viktig for å komme frem til en omforent forståelse av anordningsprinsippet. Dette vil bli oppsummert i notatet om rammeverk og grunnleggende prinsipper.
Fagkomiteen drøftet spesielt tidspunkt for regnskapsføring av tilskudd til andres aktiviteter, herunder om dette regnskapsmessig er å anse som en gjensidig eller ensidig transaksjon. Videre ble også regnskapsposter som gaver, urealiserte tap på omløpsmidler, tap på krav, utlån og forskotteringer drøftet.
Fagkomiteens drøfting av anordningsprinsippet bygger på en forståelse av at gjennomført transaksjon er hovedregelen for når regnskapsføring i bevilgningsregnskapet skal foretas. Et viktig moment i drøftingene er derfor å identifisere transaksjonstidspunktet for de forskjellige transaksjonstypene som omtales. Dette er spesielt utfordrende for tilskudd til andre og ensidige transaksjoner.
Innspill til faglige prioriteringer
Som grunnlag for styrets arbeid med foreningens strategi for neste toårsperiode, drøftet fagkomiteen hvilke faglige områder som bør prioriteres fremover.
Foruten å avslutte pågående prosjekter, fremhevet fagkomiteen spesielt at det er en rekke problemstillinger knyttet til det at kommunene legger deler av sin virksomhet til andre organisasjonsformer.