Nedenfor kan du lese om sakene som ble behandlet av fagkomiteen i GKRS 21.-22. april 2015.
Interkommunale samarbeid
Fagkomiteen avsluttet arbeidet med høringsutkast til standard om interkommunale samarbeid. Styret fastsatte høringsutkastet i sitt møte 23. april og sendte standarden på høring.
Høringsutkastet kan leses her. Høringsfrist er 18. august 2015.
Regnskapsføring av avtaler om tilbakeføring av mottatt justeringsmerverdiavgift til utbygger
Ved utbygging av f.eks. tomteområder, er det vanlig at utbygger bekoster utbygging av kommunal infrastruktur som ved ferdigstillelse overdras vederlagsfritt til kommunen. Ved hjelp av justeringsreglene kan kommunen få tilbake merverdiavgiften på utbyggingskostnaden. Det har etter hvert blitt en vanlig avtaleform at kommunen skal tilbakeføre en andel av justeringsinntekten til utbygger.
Fagkomiteen har vurdert regnskapsføringen av slike avtaler og dens vurdering er innarbeidet i notatet «Justering av inngående merverdiavgift og merverdiavgiftskompensasjon – regnskapsmessige problemstillinger».
Nærstående parter
Fagkomiteen gikk gjennom utkast til notat om nærstående parter. Det arbeides ut fra at et slikt notat bør være mer problematiserende enn normgivende. Dvs. at problemområder skisseres uten å gå dypt inn i ulike case og at det ikke stilles nye krav til opplysninger i regnskapet, utover det som allerede finnes i KRS nr. 6 Noter og årsberetning.
Et sentralt poeng er at kommuner og fylkeskommuner er underlagt habilitetsregler, anskaffelsesregler, regler om offentlig støtte mv. I tillegg er allmennheten sikret innsyn i forvaltning gjennom offentleglova. Et notat fra GKRS må basere seg på at kommunene følger disse bestemmelsene. Selv om alt har foregått korrekt, kan det likevel foreligge tilfeller hvor en utenforstående kan stille spørsmål ved en transaksjon. I slike tilfeller kan det være aktuelt med tilleggsopplysninger i regnskapet.
Kommuners engasjement i selskaper
Første utkast til standard om kommuners engasjement i selskaper forelå til fagkomiteens møte. Standarden vil omfatte transaksjoner mellom kommunen og interkommunale selskaper og aksjeselskaper kommunen er eiere i. I tillegg vil standarden også omfatte regnskapsføringen når kommuner etablerer stiftelser.
Foruten regnskapsføringen i kommunene, vil standarden også omfatte regnskapsføringen i IKS som avlegger regnskap etter kommunale regnskapsprinsipper. Disse IKS-ene vil være omfattet av skillet mellom drifts og investering og en spesiell problemstilling er knyttet til om dette skillet skal opprettholdes ved overføring av midler mellom deltakerkommunene og IKS-et.
Gjennomgang av KRS nr. 4 (F) Avgrensningen mellom driftsregnskapet og investeringsregnskapet
Gjeldende KRS nr. 4 (F) ble fastsatt i 2009. Fagkomiteen startet på møtet i april en gjennomgang av standarden ved å drøfte aktuelle punkter i standarden som kan være aktuelle å se nærmere på. Forhold som er aktuelle å vurdere er bl.a. punktene i standarden om fellesanskaffelser, utgifter til prosjektering og tilskudd til andres investeringer. Spørsmål om dekomponering/komponentavskrivning av anleggsmidler er også aktuelt å vurdere på nytt.