Her gis en kort omtale av sakene som ble behandlet i fagkomiteens møte 27. april 2011.
Notater om grunnleggende prinsipper i kommuneregnskapet – gjennomgang av mottatte høringsuttalelser
Fagkomiteen fortsatte gjennomgangen av mottatte høringsuttalelser. På møtet ble de generelle kommentarene og merknadene til notatene ”Kommuneregnskapet – Rammeverk og grunnleggende prinsipper” og ”Det kommunale regnskapssystem – grunnleggende sammenhenger” gjennomgått.
Det er flere innspill på at det er for dårlig sammenheng mellom drøftelser og konklusjoner noen steder i notatene. Dette må gjennomgås. Det bør også påses at drøftelsene i inntekts- og utgiftsnotatene i mest mulig grad henger sammen med overordnet notat. Fagkomiteen mente videre at det bør komme klarere fram av drøftelsen at transaksjonstidspunkt er hovedregelen samt at unntak/fremskutt regnskapsføring i realiteten ikke vil være aktuelt for gjensidige transaksjoner, dvs. kjøp og salg av varer og tjenester mv.
Gjennomgangen av høringsuttalelsene avsluttes på fagkomiteens møte i juni.
Gjennomgang av KRS nr. 3 Avdrag på lån
Fagkomiteen fortsatte arbeidet med revidert KRS nr. 3 som vil få et utvidet virkeområde i forhold til gjeldende standard. Fagkomiteen drøftet i hovedsak behandling av likviditetslån, byggelån og avgrensningen mellom regnskapsføring av avdrag i hhv. drifts- og investeringsregnskapet. Fagkomiteens tentative vurdering er at minimumsavdraget er tilstrekkelig til å tilfredsstille kravet til ”like årlige avdrag” i kommuneloven § 50. Denne forståelsen legges til grunn i utformingen av avgrensningen mellom drifts- og investeringsregnskapet med hensyn til avdrag på lån.