Orientering om saker behandlet i fagkomiteen 3. desember 2008

16. desember 2008

Fagkomiteen i GKRS hadde møte 3. desember.  Nedenfor gis en kort oversikt over sentrale saker som ble behandlet.

Prioriteringer for 2009
Fagkomiteen behandlet innspill til styrets faglige prioriteringer for 2009.

De pågående prosjektene med grunnleggende prinsipper i kommuneregnskapet og revisjon av KRS nr. 4 vil bli videreført, og så langt som mulig sluttført før nye prosjekter startes opp.

Av nye prioriteringer anbefaler fagkomiteen først og fremst en revisjon av KRS nr. 3 (F) ”Avdrag på lån – Når skal avdrag føres i investeringsregnskapet”. Det tas sikte på at virkeområdet til KRS nr. 3 utvides til å omfatte regnskapsføring av avdrag på lån generelt, ikke bare spørsmålet om når avdrag på lån skal føres i investeringsregnskapet. Dette kan for eksempel omfatte regnskapsføring av formidlingslån og lånefond.

Videre anser fagkomiteen at regnskapsmessige problemstillinger knyttet til utskilling av kommunal virksomhet i andre organisasjonsformer som aktuelle. Fagkomiteen ser det også som svært viktig at det kommer mer veiledning knyttet til investeringsregnskapet, da erfaringsmessig er forskjellig praksis blant kommunene. Et arbeid fra GKRS på dette området er imidlertid avhengig av uttalelser fra Kommunal- og regionaldepartementet, og prioriteres først når disse foreligger.

Skillet mellom drift og investering i forbindelse med ombygging av skole
Foreningen hadde fått spørsmål fra en revisjonsvirksomhet knyttet til praktiseringen av skillet mellom drift og investering i forbindelse med ombygging av skole.

GKRS viser i sitt svar til brev av 16.05.2006 hvor dette skillet omtales. Utgifter som påløper for å klargjøre en skole, et sykehjem etc. for ombygging/rehabilitering, vil være en del av anskaffelseskost for ombyggingen. Utgifter som er knyttet til det å produsere den relevante tjenesten i byggeperioden er derimot driftsutgifter, selv om den midlertidige driften er mer tungvinn, gir økte utgifter til lokaler, transport mv. Det vises også til at Kommunal- og regionaldepartementet konkluderte på samme måte i 2003.

Revisjon av KRS nr. 4 (F) Avgrensningen mellom driftsregnskapet og investeringsregnskapet
Fagkomiteen fortsatte arbeidet med revideringen av KRS nr. 4. Det ble i møtet lagt vekt på å drøfte enkelte sentrale problemstillinger som gjensto.

De viktigste problemstillingene var blant annet vurderingsenhetsbegrepet, utgifter til prosjektering, hvorvidt tiltak knyttet til deler av en vurderingsenhet, for eksempel en bygning, kan være påkostning og definisjonen av påkostning generelt.

Fagkomiteen konkluderte på flere viktige punkter og legger opp til at en revidert standard kan legges fram for styret i april. Høringsutkast til revidert KRS nr. 4 vil deretter bli sendt på høring med minimum tre måneders høringsfrist.

Andre artikler

Klikk for å se flere