Nedenfor kan du lese om sakene som ble behandlet av fagkomiteen i GKRS 3. desember 2014.
Interkommunale samarbeid
Fagkomiteen drøftet spesielt ble den regnskapsmessige behandlingen av at en deltakerkommune overfører anleggsmidler vederlagsfritt til et interkommunalt samarbeid. Den regnskapsmessige løsningen vil avhenge av hvilken type samarbeid det er snakk om. Det legges opp til sluttbehandling av høringsutkast på neste møte i fagkomiteen.
Gjennomgang av KRS nr. 2 Anskaffelseskost og opptakskost for balanseposter
Fagkomiteen avsluttet gjennomgangen av KRS nr. 2 og sendte forslag til revidert standard over til styret. Styret vedtok på sitt møte 18. desember å sende forslaget på høring med frist 20. mai 2015.
Ajourhold av standarder og notater
På grunn av endringer i forskrifter og andre kommunale regnskapsstandarder var det behov for å foreta endringer i enkelte standarder og notater. Fagkomiteen gikk gjennom forslag til endringer i følgende standarder og notater og sendte saken til styret.
- KRS nr. 3 (F) Lån – opptak, avdrag og refinansiering
- KRS nr. 5 Endring av regnskapsprinsipper, estimater og korrigering av tidligere års feil
- Notat – Utdeling fra aksjeselskaper
- Notat – Forståelse av KRS 5 – Presisering vedrørende pensjon
- Rammeverksnotatene – Tidspunkt for regnskapsføring av utgift, utbetaling og tap i kommuneregnskapet
- Rammeverksnotatene – Tidspunkt for regnskapsføring av inntekt, innbetaling og gevinst i kommuneregnskapet
Styret fastsatte de foreslåtte endringene på sitt møte 18. desember.
Faglige prioriteringer 2015
Fagkomiteen drøftet videre forslag til faglige prioriteringer for 2015. Styret fastsatte i sitt møte 18. desember følgende faglige prioriteringer for 2015:
Faste prioriteringer
- Årlig ajourhold
- Statusendringer
Øvrige prioriteringer
- 13-2 Interkommunale samarbeid
- 14-1 Kommuners engasjement i selskaper
- 14-3 Gjennomgang av KRS 2
- 14-4 Offentlig privat samarbeid (OPS)
- 15-1 Gjennomgang av KRS 4
- 15-2 Kommunesammenslåinger
- 15-3 Nærstående parter