Nedenfor kan du lese om sakene som ble behandlet av fagkomiteen i GKRS 6.-7. mai 2014.
Over- og underkurs ved opptak av obligasjonslån
Ved styrebehandling av KRS nr. 11 Finansielle eiendeler og forpliktelser i desember 2013 ble det reist spørsmål ved et par punkter i standarden som styret ville ha departementets vurdering av. På bakgrunn av departementets svar ble løsningen med lineær periodisering av over-/underkurs ved opptak av obligasjonslån vurdert av fagkomiteen. Fagkomiteen kom til at det ville være mest i samsvar med anordningsprinsippet å endre den regnskapsmessige behandlingen slik at eventuell over-/underkurs regnskapsføres som en finansinntekt/-utgift på tidspunkt for låneopptaket.
KRS nr. 11 (F) Finansielle eiendeler og forpliktelser ble fastsatt av styret 8. mai 2014.
KRS nr. 7 (F) Usikre forpliktelser, betingede eiendeler og hendelser etter balansedagen
Fagkomiteen sluttbehandlet revidert KRS nr. 7 (F). Det var spesielt drøfting av kriteriet for regnskapsføring om at tilknyttet periode er inntruffet som var i fokus. Perioden anses normalt å ha inntruffet på det tidspunktet kommunen ikke lenger har kontroll med hvorvidt tilskuddet vil komme til utbetaling og når. Slike tilfeller vil ofte være knyttet til tilfeller hvor kommunen fatter vedtak om å overføre midler til andre. Det ble i diskusjonen spesielt fremhevet at slike vedtak også må følges opp med bevilgninger det året den tilknyttede perioden inntreffer.
Videre fant fagkomiteen grunn til å gjøre en oppmykning i standarden når det gjelder håndtering av hendelser etter balansedagen som oppstår etter at kommunen faktisk har avlagt regnskapet.
Revidert KRS nr. 7 (F) Usikre forpliktelser, betingede eiendeler og hendelser etter balansedagen ble fastsatt av styret 8. mai 2014.
KRS nr. 2 Anskaffelseskost og opptakskost for balanseposter
KRS nr. 2 har fungert som endelig standard siden 2005. En av prioriteringene for 2014 er å foreta en gjennomgang av standarden for å vurdere om det er behov for å gjøre endringer. Blant aktuelle spørsmål å vurdere er:
– Om definisjonen av anskaffelseskost, spesielt om kriteriene for å tilordne indirekte kostnader er klar nok.
– Vurdere regelen om aktivering av renter.
– Forholdet til overføringer (tilskudd og gaver) – bruk av bruttometoden
Investeringsregnskapet
Fagkomiteen diskuterte hva GKRS eventuelt skal gjøre med hensyn til investeringsregnskapet, sett i lys av departementets veileder om budsjettering av investeringer og avslutning av investeringsregnskapet. Diskusjonen ble fortsatt i et felles møte med styret i GKRS senere samme dag. Fagkomiteen og styrets vurdering er at selv om det ikke er så mange uløste problemstillinger etter at veilederen kom, er investeringsregnskapet så sentralt i kommuneregnskapet at GKRS bør ha noe på dette området. Det legges derfor opp til at det som et minimums utarbeides et notat om avslutning av investeringsregnskapet, eventuelt en standard. Dette vil også bidra til å avklare eventuell tvil om statusen til departementets veileder.
Høringsuttalelser til KRS nr. 6 (HU) Noter og årsberetning
Høringsutkast til revidert KRS nr. 6 Noter og årsberetning ble sendt ut på høring i desember 2013 med høringsfrist 25. april 2014. Det hadde kommet inn 8 høringsuttalelser. Det var ikke vesentlige innsigelser mot høringsutkastet, men kommentarer til en del enkeltpunkter.
Fagkomiteen gikk gjennom høringsuttalelsene og vurderte hvordan de ulike kommentarene skal tas hensyn til. Ajourført standard behandles av fagkomiteen i juni.
Interkommunale samarbeid
Fagkomiteen har startet arbeidet med en standard om interkommunale samarbeid. I dette møtet var det først og fremst regnskapsmessig behandling av anleggsmidler som ble drøftet. Det arbeides videre med denne og andre problemstillinger.
Formidlingslån
På bakgrunn av noen spørsmål knyttet til formidlingslån som fra tid til annen kommer, vurderte fagkomiteen aktuelle regnskapsmessige løsninger på disse spørsmålene. Det legges opp til at problemstillingene blir innarbeidet i notatet om regnskapsføring av formidlingslån.